29 Ocak 2023 Pazar

0 TİYATRO // İmparator


 Tiyatro sever misiniz bilmiyorum ama ben çok severim. Bu yüzden 2023 yılında bir yenilik yaparak blogda izlediğim tiyatrolara dair yazılarımı paylaşacağım. Belki tiyatrodan zevk alanlar için bir fikir verir. 

İlk yazım da en son izlediğim Genco Erkal'ın İmparator oyunu...

Oyunu Kadıköy Halk Eğitim Merkezi'nde izledim muhtemelen değişik yerlerde sahnelenecektir oyun ama ben biraz da bana yakın olması bakımından burayı tercih ettim. 

Kuzenimle beraber izlediğim oyun, açık açık söylemek gerekirse en severek izlediğimiz oyunlardan biri oldu. 

Tek perdelik bir oyundu ve genelde iki perde olan tiyatroların aksine ara verilmeden bitti, bununla ilgili oyun başlamadan da uyarı yapıldı bu kısmı çok sevdim açıkçası. 

Tiyatroya dair bilgileri vermek gerekirse; 

Perde         : Tek perde
Süre           : 75 dakika
Yaş Sınırı   : +12
Konu        : İMPARATOR, Dostlar Tiyatrosu'nun yeni oyunu, Ryszard Kapuscinski’nin aynı adlı kitabından Colin Teevan’ın uyarladığı İmparator, Etiyopya İmparatoru Haile Selasiye’nin 44 yıl süren saltanatını ve sonunu anlatıyor. Oyunu dilimize çeviren, dramaturjisini yapan Genco Erkal aynı zamanda yönetiyor ve Enes Sarı’yla birlikte oynuyor. Giysi tasarımı Özlem Kaya, müzik Nâzım Çınar imzasını taşıyor. Bütün diktatörler üç aşağı beş yukarı birbirine benzer. Kumaş aynı kumaştır. Bakalım Haile Selasiye’nin yaşamı bize neler düşündürecek.


 Öncelikle iki kişilik sahnelenen bir oyundu ama oldukça profesyonel sahnelenmişti oyun. Oyunun konusu biraz siyasi içerik olsa da aslında günümüzde ya da ülkemizin yaşadıklarının da benzeri olan bir kurguydu. Bazen söylenen sözler, yaşanan ya da anlatıla olaylar sanki ülkemizin durumunu anlatıyor gibiydi. 

Her neyse... 

Oyunun genel olarak kurgusunu daha detaylı anlatmak gerekirse; Etiyopya İmparatoru'nun tahta geçtikten sonra 44 yıl boyunda nasıl yönettiği, yanındaki bakanları nasıl belirlediği, neler yaptığı, neler söylediği, halkına neler yaşattığını anlatan bir oyundu.

Oyunu çok bakış açılı sergilenmesi de herkesin düşüncelerini seyirciye gösteriyordu. Yani bir yanda cahil bir halkın bakış açısını sunarken bir yandan da İmparator yanlısı bir bakanın bakış açısını sunuyor... 

Bir üniversite öğrencisinin düşüncelerine ve isyanını anlatırken ona karşı olan bir babanın düşüncelerine de değiniyordu. 

Bunların yanında askeri kısmın hamleleri ve bunlara karşı yapılan karşılıkları da anlatıyordu. 

Sonunda da "Bunca zaman biz bu adama nasıl inanmıştık?" sorusuyla oyunu sonlandırırlarken Etiyopya İmparatoru'nun da sonunu gösteriyordu. 

Bununla ilgili daha önce videolar görmüştüm ve bu şekilde izlemek de açıkçası oldukça etkileyiciydi. Üstelik bunları iki kişilik bir ekiple sahnelenmesi ve her anlatımı sadece iki kişinin yapması, seyirciye bu hisleri aktarabilmeleri takdire şayandı. 👏

Oyunun anlatıcısı çoğu zaman Genco Erkal'dı. Hem kurguyu anlatıyor hem de performansını sergiliyordu. Yaşı göz önüne alınırsa oldukça başarılıydı da. Ciddi anlamda hayranlıkla izlediğimi itiraf etmeliyim. 

Karakter değişimleri, sözlerin iniş çıkışları, vurguları çok güzeldi. Bir andan bakan rolüne bürünürken bir andan da saray ahalisine dönmesi de çok güzel sahneledi. 

Enes Sarı'nın da performansı çok güzeldi. O üniversiteli genci canlandırması, sözleri, çoğuz aman hepimizin aklındaki noktalara değinmesi de... o vurguları yaparken ki ifadeler ve mimikleri de oldukça başarılıydı. 

Bir tiyatro eleştirmeni değilim, sadece çokça tiyatro izlemiş biri olarak yazıyorum sözlerimi ama bence oldukça başarılı bir sahneydi ve profesyonelce sergilenen bir oyundu benim için. 

Ben oldukça keyif alarak izledim ve sevdiğimi itiraf ediyorum. 

Eğer tiyatro severseniz mutlaka izlemelisiniz derim. Bazı oyunlar sezonluk oluyor ve bu yüzden sahnelenmesi bitmeden izlemelisiniz. 










Hiç yorum yok :

Yorum Gönder

Kitap ya da yazı hakkındaki görüşünüzü bizimle paylaşın