21 Ekim 2019 Pazartesi

10 Robert Louis Stevenson - Dr Jekyll ile Bay Hyde Tuhaf Bir Vaka


~~~*~~~
Aynı güdüler ve korkular şeytana uyup tir tir titreyen bütün günahkarlar için geçerlidir; hemcinslerimin pek çoğu gibi ben de iyi yanımı seçiyor, ama ona bağlı kalma gücünü kendimde bulamıyordum.
~~~*~~~

Bu ay peş peşe 2 tane modern klasik okudum. Modern Klasik okumayı seviyorum. Sıkmıyor, merak uyandırıyor, çabuk bitiyor ve daha da önemlisi okura hep bir şeyler veriyor. Ben de okumadan önce hep tereddüt ederdim çünkü sıkılır ve bırakırım diye korkum vardı içimde ama okuyup da sıkmadığını ve akıp gittiğini görünce devamlı okumak istiyorum. 

Ancak itiraf etmeliyim ki devamlı okuyamam bu yüzden alıyorum ve arada sırada canım çektikçe, birinde görüp bende okuyayım hadi dediğimde elime bir tanesini alıyorum ve eğer şanslıysam bu ay gibi iki tane de okuyabiliyorum. 

İsmini hep duyduğum, kitaplarda ya da filmlerde, merak ettiğim karakterlerdi Dr Jekyll ve Bay Hyde. Bu kitapla bu merakımı tatmin etmiş oldum ve hiç de beklediğim gibi bir hikaye çıkmadı. 

~~~*~~~
Asıl ve iyi yanım yava yavaş elimden gidiyor, yavaş yavaş ikinci ve kötü yanımla bütünleşiyordum. 
~~~*~~~

İlk sayfasından son sayfasına kadar merak uyandırdığı bir gerçek ve insan psikolojisine, duygularına, bastırdığı ya da toplum tarafından bastırılarak yetiştiği duygulara set vururken aslında onların içlerinde dışarıya çıkmak için doğru anı beklediğini okuyoruz bu kitapta. İnsan duygularını ve bu duygulara verilen tepkileri analiz eden bir kitaptı. 

Spoiler olacak belki ama herkes bunu tahmin ediyordur ya da biliyordur diye gönül rahatlığıyla söylüyorum. Dr Jekyll ile Bay Hyde hep aynı kişi olduğunu düşünmüştüm ve şizofreni durumu var diye hayal ederek başlamıştım kitaba. Evet haklı çıktığım konu aynı kişilerdi ama şizofreni durumu yoktu bambaşka bir kurgu vardı. Kitabın yazıldığı tarih ve konu aldığı tarih göz önüne alındığında aslında o dönemlerde bile tıbbın ne kadar ileriye gidebileceğini keşfedebilmenin korkutuculuğu biraz ürpertti. Dünyanın bir yerlerinde kitapta kurgunun aslını ve gizemin sırrını oluşturan olay yaşanıyor olduğunu bilmek ürpertiyor açıkçası. 

Neyse, çok uzatmayacağım yoksa size kitabı anlatırım. Ancak şunu denemeliyim ki kitabı elinize aldığınızda su gibi akıyor ve elinizden bırakamıyorsunuz. Zaten kısacık da bir kitap bence modern klasikleri mutlaka deneyin. Pişman olmayacaksınız. 

~~~*~~~
Beni ben yapan, kusurlarımın azalması değil tutkularımın dayatıcılığı oldu; bu da, insanın iki yönlü doğasını bölen ve birleştiren iyilik ve kötülük dünyalarının bende insanların çoğundakinden de derin bir uçurum açmasına neden oldu.
~~~*~~~

Kitabın adı        : Dr Jekyll ile Bay Hyde Tuhaf Bir Vaka
Orijinal adı       : The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde 
Yazarı                : Robert Louis Stevenson
Çevirmen          : Celal Üster
Yayınevi             : Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Dizi Sıralaması  : Modern Klasikler Dizisi -62 
Sayfa sayısı        : 104

Kitabın tanıtım yazısı: 

Stevenson yinelenen kâbuslarında çifte yaşam sürüyor; gündüzleri saygın bir doktor olarak çalışırken geceleri sokaklarda geziniyordu. Dr. Jekyll ile Bay Hyde işte bu kâbuslardan doğdu. 1886'da yayımlandığında İngiltere ve Amerika'yı kasıp kavuran yapıt, çok sayıda tiyatro ve sinema uyarlamasıyla bir popüler kültür efsanesine dönüşerek günümüze kadar geldi. Victoria döneminin değerlerine uygun olsa da, olay örgüsü günümüzün toplumsal ve psikolojik kaygılarına denk düşecek biçimde yeniden işlenebilmesine elveriyordu. Bir yandan da, bunca şan şöhretin gölgesinde kalan edebi derinliği ve çokkatmanlılığıyla farklı düzeylerde okunabilecek bir metin olarak varlığını sürdürdü. Ruhla bedenin arzuları arasındaki ezeli çatışmadan söz ederken Victoria toplumunun ikiyüzlülüğünü yeren ve psikoloji alanında Freud'un kuramlarını haberleyen gelişmelerle kan bağı bulunan, çağının ötesinde bir başyapıt olarak...





10 yorum :

  1. Bence de, okuyacakların pişman olmayacağı bir kitap. Özellikle, son bölümler merak uyandırmasının yanından insanı çok ciddi düşüncelere de yönlendirmesi nedeniyle, okuma serüvenimde izler bırakan kitaplara arasına girdi.
    Kaçtığınız kitaplardan yeni haberler getirmeniz dileği ile ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim içinde iz bırakanlardan biri oldu teşekkür ederim <3

      Sil
  2. MODERN KLASİKLER favorim..özellikle de İş Bankası'nın seçimleri çok iyi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de özellikle İş Bankasını tercih ediyorum. Cidden çok daha iyiler

      Sil
  3. Klasiklerin en sevdiğim yanı kısacık olup çok şey anlatması. Bu kitap da öyleydi. Benim beklentimi kurgunun gidişatı yönünden şaşırttı. Birincil ağızdan ya da ilahi bakış açısı okurum sanıyordum ama ilahi olsa da başka bir karakter yönünden anlayıyordu hikayeyi. Güzel bir inceleme yazısı olmuş, ellerine sağlık 😊

    YanıtlaSil
  4. Ben de Modern Klasikler hakkında senin gibi düşünüyordum ve aslında hiç sıkıcı olmadıklarını gördüm. Yine de senin gibi devamlı olarak değil de canım istedikçe okuyorum ben de. Bu kitabı da çok severim. Ayrıca yabancı ülkelerde "Jekyll ve Hyde" deyimi var. Sağı solu belli olmayan insanlar için kullanılıyor. Kitapların hayatın bu kadar içinde olmasını çok seviyorum:) Yorumun da çok güzel olmuş, ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O deyimi biliyorum ve o deyimi zaten kitabı çok merak edip okumama neden oldu. Kesinlikle katılıyorum kitapların böylesine hayatın içinde olması muhteşem bir şey :) teşekkür ederim <3

      Sil
  5. Benimde çok keyif alarak okuduğum bir kitaptı. Güzel bir paylaşım olmuş, kaleminize sağlık. :)

    YanıtlaSil

Kitap ya da yazı hakkındaki görüşünüzü bizimle paylaşın